еTwinning и „Малки мечтатели“ откриват „Известни личности в Европа“

С приключването на учебната 2018/2019 година третокласниците от групите за ЦОУД в СУ "Христо Ботев" - град Айтос могат да се похвалят и с успешната си работа по международни проекти в образователната платформа на Европейския съюз eTwinning.

Работата ни по eTwinning проектите започна през 2016 година и беше оценена високо със знаци за качество - четири Европейски и шест национални. Знакът за качество по eTwinning се връчва на отлични eTwinning проекти. Той показва, че проектът е достигнал определено ниво от националния и европейски стандарт. Знакът за качество е конкретно признание за високата степен на активност на учителите, учениците и родителите от СУ „Христо Ботев“ по eTwinning. За децата, това представлява награда за старанието и стимул за нови успехи, а за училището като цяло, публично утвърждаване на ангажираността към качеството и откритостта в работата по европейско сътрудничество.

Високата оценка на проектите накара учениците да се почувстват специални, да повярват в своите възможности. Те добиха самочувствие и увереност, че могат да постигнат повече, затова през тази учебна година отново работихме по няколко проекта.

Задачите на проекта „Сезоните в картини“ включваха откриване и споделяне на картини на известни художници, отразяващи за очарованието на сезоните чрез красиви пейзажи, трудът и празниците на хората. Учениците обичат да рисуват и го правят отлично. Бъдещите ни художници също представиха сезоните в картини, отразявайки ги през своя поглед.

Чрез проекта „Хубавите легенди“ учениците бяха насърчавани да откриват, четат, илюстрират и споделят легенди от своята страна – за създаването на страната, за известни местности, събития, обичаи и герои. С изненада откриха, че много от легендите от различните страни си приличат. Създадохме електронни книжки с най-интересните легенди.

Проектът „Европа в сърцето“ беше краткосрочен и целеше заедно с ученици и учители от всички европейски страни да отбележим Деня на Европа и деня на eTwinning. Учениците обогатиха знанията си за страните в Европейския съюз – местоположение, столици, знамена, интересни факти. Споделихме постери с информация за безопасен интернет.

„Малки мечтатели“ (‘Little Dreamers’) стартира през септември и даде възможност на ученици от България, Турция, Полша, Украйна Испания, Македония, Хърватска, Албания, Литва и Полша да споделят своите детски мечти за щастието и приятелството. Заедно рисуваха училището на бъдещето и мечтания град. С интерес откриха колко много си приличат мечтите на децата по света.

Особен интерес предизвика участието ни в проекта „Известни личности в Европа“ (‘Famous people in Europe’), осъществен със съвместния труд на партньори от всички европейски страни. Целта на проекта бе да бъдат представени известни личности от различните европейски страни - учени, художници, политици, спортисти, музиканти, артисти и исторически личности. За нашите ученици беше наистина интересно откриването и събирането на информация за известни хора. По забавен начин те задълбочиха историческите си познания за страните от Европа и за хората, прославили не само своята страна, но и допринесли за огромното богатство на общото ни европейско наследство. Създадохме Trading cards - карти със снимка и информация и известни личности в България.

В часовете за занимания по интереси любознателните третокласници четоха и разказваха за откритието на Стамен Григоров - български микробиолог и лекар. Той е първият учен, описал бактерията Лактобацилус булгарикус, предизвикваща образуване на кисело мляко.

Оказва се, че има интересни стари българси рецепти за закваска на мляко.

Около Приморско и морските райони се взима цвят от ябълка, в Софийска област - с цвят от дюля и се поставя в прясното мляко. Така се е получавала закваската за кисело мляко.

Около Годеч се хвърлят три мравки, защото мравките ходят по цветята и част от бактериите се прилепват по телата им. Друг популярен похват за заквасване в България е като се разрови много внимателно с пръчка горски мравуняк. След няколко минути изваждаме пръчката и отстраняваме мравките, поставяме пръчката в топлото мляко и го оставяме да се пресече и вкисне на топло.

Любопитството на третокласниците ги провокира сами да приготвят кисело мляко. Но не с мравки или цветове, а по традиционния начин. Получи се мляко с великолепен вкус.

За да ни е още по-вкусно, потърсихме отговор на въпроса „Защо шоколадите с атмосфера носят името LZ?“  Учениците откриха, че повече от 50 години LZ® е с гарантирано качество от Нестле и произведен по оригинална българска рецепта. Името LZ® e абревиатурата, използвана като международен индекс за българските полети, която идва от инициалите на българския пилот Цветан Лазаров - професорът на българското самолетостроене.

Учениците с гордост откриха, че първият компютърът, първият електронен часовник, първият безжичен електронен монитор, магнетофонната лента и още много други открития са дело на българи.

Плод на съвместния ни труд са лого на проекта, интерактивна игра „Стани богат“ в learningapps.org, включваща въпроси за известни хора в Европа. Създадохме обща книга „Биографии на известни личности“, линии на времето, Fakebook профили на известни личности. Проектът вече получи знак за качество в Литва.

Вече втора година училището работи по проект на програма Еразъм+ „Готови старт! По-добър живот чрез старите игри" (‘Ready, steady, start! Better living through old games) Наши партньори по проекта са училища от Турция, Полша, Румъния, Литва и Латвия. Дейностите се отразяват и на страниците на проекта в eTwinning платформата. Третокласниците са активни участници във всички дейности – включване в различни традиционни игри, разучаване на броилки, римушки и песни, изработване на лого на проекта, новогодишни картички за партньорите, настолни игри.

Чрез участието си в проектите учениците усвоиха основни умения да планират заедно дейности и да работят в група с други хора, да се изслушват, да приемат различното мнение, да участват в кратки дебати и да действат отговорно, съобразно възрастта си. С помощ от учителя използваха възможностите на достъпни за тях приложения, за да отразят дейностите си. След това файловете бяха публикувани на TwinSpace.

Участието на учениците в eTwinning проекти разшири техния индивидуален опит в използването на ИКТ - научиха как да търсят подходяща информация, да използват AutoDraw за рисуване. Подобриха уменията си да работят с Padlet, който позволява да се работи индивидуално, едновременно в малки групи или дори у дома. Научиха се да създават електронни книжки с помощ от учителя, да използват приложения на телефоните си за създаване на колажи и свои аватари. Бяха много въодушевени от възможността да създават и четат QR кодове. С тяхно съдействие бяха създадени игри в learning apps като част от изпълнението на дейностите.

Всички дейности бяха осъществени по време на часовете за занимания по интереси, а методите на работа - съобразени с възрастта на децата и спецификата на работа за развитие на езиковите, IT и комуникативните умения. Дейностите в рамките на учебната година позволиха и съдействаха за истинско сътрудничество между учители в нашия училищен екип и колеги от чужбина. Тези проекти ни дадоха възможност да използваме нови интересни начини за преподаване и учене. Ние не само обогатихме нашия педагогически опит, но и създадохме ползотворно приятелство и сътрудничество. Ние, учителите, споделяхме интересни идеи, които всеки може да променя или адаптира в съответствие с учебния план. Това професионално обогатяване има положително въздействие и върху нашите ученици. Те останаха удовлетворени от интересните и необичайни дейности, подобриха своята мотивацията за учене и желанието си да изучават чужди езици. Те и родителите, включени в проекта, дадоха своята положителна обратна връзка. Затова нашият екип реши, чeTwinning ще продължи да е част от нашата работа и през следващата учебна година. Удовлетворени от съвместната работа с голяма част от партньорите ще продължим да работим по нов проект от септември.

 

Снимки