Директори и учители от всички училища и детски градини на територията на Община Айтос участваха в края на миналата седмица на среща-дискусия по проект "За ромите, заедно с ромите" в ОУ "Атанас Манчев". Робърт Свенсън - директор на начално училище в Гьотеборг, Швеция им поднесе по изключително интересен начин подробности за образователната система в Швеция, за проблемите с децата на ромската общност и за непознатата в България професия "образователен медиатор".
Училището на Свенсън е в покрайнините на втория по големина град в Швеция и обучава деца от 6 до 12 години. 99% от децата са от семейства на емигранти от 50 различни националности, 50% от тях са роми. "Повечето от нашите ученици идват от Сирия, Авганистан, Ирак, Сомалия и предимно от Босна и Македония. Знаете колко нови хора пристигат сега в Швеция. Това, което първо направи Общината е да наеме образователен медиатор, който има задачата да взаимодейства с родителската общност. Ромските деца не посещават училище, както и учениците от другите малцинства. Зададохме си въпроса - как можем да се справим с това? И тогава започнахме с подхода - ориентиране към семейството. Образователният медиатор имаше задачата да набележи родителите, с които ще се работи. Набеляза около 30 - отиде до всяка една къща и ги покани на среща. Ангажирахме родителите с проблема и ги накарахме да видят какви са ползите от това децата им да ходят на училище и да го завършат. Защото, ако не посещават училище, те никога янма да научат шведски, никога няма да могат да си намерят работа и ще си останат в бедност. Накарахме ги да поемат своята отговорност, а не да чакат само на шведското общество," разказа пред айтоската педагогическа гилдия Робърт Свенсън.
Проблемът за присъствието на ромските деца в училище и изучаването на езика важи със същата сила и за българската образователна система, признаха педагозите. Те зададоха много въпроси за статута на медиатора, за заплащането на учителите в Швеция, за учебния процес и броя на децата в класовете. Шведският опит видимо впечатли айтоските учители, защото се оказа, че освен преподавателската работа, на практика изпълняват и ролята на образователни медиатори. Това пък беше повод, за пореден път да се констатират противоречията и проблемите в образователната ни система.
Ние пък учим шведите що е то "здравен медиатор"?
И българският опит не е за подценяване, признаха шведите при посещението си в кабинета на здравните медиатори на Община Айтос Мариана Зърбова и Анета Узунова.
В изцяло обновения кабинет гостите научиха за десетките функции, с които са се нагърбили двете дами в помощ на ромската общност.
Подобна професия в Швеция няма, затова Робърт Свенсън и екипът му с интерес слушаха презентацията на Зърбова за ежедневната работа и за кампаниите организирани от здравните медиатори. Като членове на Националната мрежа на здравните медиатори в България, те работят в няколко области - здравеопазване, социални дейности, закрила на детето и пенсионната сфера, което на практика означава, че имат проблеми с почти всяко ромско семейство в квартал "Странджа" и населените места в общината.
НП